Så har jeg smagt de første 6 eksamener i JAA-world! Er lige kommet hjem efter 12 intense dage i det engelske...og nu til modul 2! Jeg har et fuldtidsjob som nattevagt og et andet ½-tidsjob...og så læser jeg selvfølgelig til disse eksamener - 8 more 2 go! Så der er nok at se til.
Skal jeg være hel ærlig, var det en hård omgang, specielt Aircraft General Knowledge(AGK) og Radio Navigation - den sidste mest fordi, de havde lagt en hel del spørgsmål ind som retteligt tilhørte Instrumentation. Jeg må tilstå at være en anelse skuffet over hele oplevelsen...jeg hører til blandt dem, der ynder at gøre tingene på rette vis og faktisk gøre en indsats. MEN opdagede til min store overraskelse, at man faktisk havde 100% større chance for at bestå, hvis man kun havde øvet sig på spørgsmål (dvs. ikke åbnet bøgerne!) ifh. til kun at læse og altså ikke øve spørgsmål! Håber så tilgengæld det betaler sig at have åbnet bøgerne, når man sidder foran et ansættelsespanel...! De spørgsmål jeg taler om drejer sig om Bristol's og aviationexam.com's questionbanks. UK CAA skulle eftersigende være ret utilfredse med at folk gør det på den måde, men spørgsmålene kan godt være ret kringlede, mest fordi spørgsmålsmagerne nogen gange ikke er engelsktalende og derfor ikke mestrer sproget så godt at det er til at forstå hvad der bliver spurgt om(kan godt være UK CAA questionbank kun er engelske). Det var især tydeligt under AGK, hvord de fleste var gået efter en time - der var 76 spørgsmål, så man kan kun gøre det så hurtigt, fordi man har set spørgsmålene før!
Jeg var afsted sammen med min Italienske kollega, som jeg har kendt siden min spæde 'karriere' start i New Zealand - fedt at have en at lide sammen med :) Som Italienere nu er - brokkehoveder - var han bestemt heller ikke tilfreds med førnævnte sørgelige opdagelse og gav livligt udtryk for det.
Nu sidder jeg så tilbage på jobbet og er i gang med næste omgang... |