Vi blev positivt overraskede. Der var alt hvad der skulle være ombord - omend basal - som man kunne forvente i et fly af den størrelse. Piloterne, Kaptajnen og 1ste officeren gennemgik alle pre-flight tjekkene og de havde deres flight-plan til turen. Vi var imponerede over professionalismen, trods det at det var et 3. verdens land - altså pilotuddannelsen er den samme selvom man er fattig! Det var sjovt at sidde lige bag dem og følge med i det hele. Alle instrumenter var velkendte, nu havde jeg jo også selv lige tilføjet et PPL(A) til samlingen og kunne derfor interesseret følge hvad der foregik.
Efter en uges dejlig afslapning på øerne var det nu tid at vende hjem - på samme måde som vi kom - i en cessna canvas. Tilgengæld med helt anderledes piloter! De udviste 'complacency' når det er værst :(
Vi lagde godt mærke til da de landede, at der ikke gik 1 minut før de havde forladt flyet og tænkte, at så gennemgik de nok deres 'shut-down' tjeks ved afgang... det gjorde de så ikke! Fra start-up til rotation gik der måske 3 minutter, hvis endda. Der var ingen startup tjeks, ingen flight plans - det var 'Direct to' på GPS'en & GO! Jeg har bestemt ikke lyst til at lægge mit liv i hændene hos piloter med den holdning :(
Godt paa vej fra Oeen til Managua vender de pludselig flyet voldsomt omkring og flyver tilbage mod Blue Fields som om der er opstaaet en noedsituation - om det var tilfeldet fandt vi aldrig ud af....egentlig virkede det bare som om de endrede mening og skulle have passagerer med derfra. Ihvertfald 'droppede' vi fra 8000' til landing paa faa minutter - det blev en straight in..down wind! Vi var overhovedet ikke imponerede! Det kan godt vere de var meget erfarne, men en dag glemmer de noget eller der opstaar problemer og saa er det ikke som passager i deres fly man har allermest lyst til at befinde sig!
Vi naaede dog helskindede tilbage til hovedstaden og resten af turen hjem forloeb uden drama - heldigvis! Selvom det ikke altid gik helt som beregnet, var det en fantastisk tur og Nicaragua er bestemt et besoeg verd.
Tilbage i Titusville skulle vi nu pakke 2 aar i kufferter og sige farvel til en meget foelelsesblandet periode, hvor jeg, vigtigst af alt, blev professionel pilot og fik mit foerste job.
...og nu hjem til familien, 2 jobs, 14 eksamener og et bryllup! |