Velkommen - Sponsorer - Gæstebog - Fakta - Dagbog - Galleri - Links
Side designet af Net For Dig - Vi gør det Ne(m)t for dig

15. Juli 2008: Med næsen i panelet.

I dag lagde jeg endnu en titel til pilot cv´et; instrument på fly. De helikoptere jeg hidtil har trænet på har ikke været certificeret til IMC (Instrument Meteorological Conditions), hvilket betyder at man flyver med mindre end 3 miles visibility og skydække under 1000 fod, og evt. flyver inde i skyerne. Fly er meget mere stabile end helikoptere, så for at helikptere kan flyve IMC må de nødvendigvis være mere komplekse, med bla. autopilot ombord. For at gøre en lang historie kort, har jeg under træningen til instrument certifikatet på fly for første gang været inde i skyerne. Det kan roligt siges, at være en helt anden boldgade; første gang jeg entrede skyerne drejede jeg til venstre og begyndte at stige i højde. Jeg havde ingen kontrol over det! Det eneste man kan gøre, er at holde øjnene på panelet og lade instrumenterne guide en i hvad der sker og hvad der skal gøres, da man ikke har nogen reference til jorden. Normalt, når vi flyver VMC (Visual Meteorological Conditions), er det med reference til horisonten for at kunne orientere hvad der er op og ned. I skyerne refererer man  til en "Falsk Horisont", hvilket er en substitut for the real deal. I stedet for udsigt til horisonten, har man en gyros, der spinner i samme plan som horisonten og dette instrument guider nu piloten i hvad der er op og ned. Ud over den falske horisont, har man kompas, altimeter, fartmåler osv osv. Pointen er at man ikke behøver kigge ud, man ser kun på panelet. Efterhånden vænnede jeg mig til den nye situation og fik styr på tingene. Men selvom jeg nu har et stykke papir hvor på der står at jeg må flyve i skyerne, er det ikke ensbetydende med at jeg burde drøne ud og prøve det af...! Det er nemlig den faktor der slår aller flest piloter ihjel, at flyve ind i skyerne og miste orienteringen. De fleste tilfælde sker hvor piloten ikke har fået den nødvendige træning og ej heller har en rating, der giver dem legal ret til at flyve i skyerne. Ikke desto mindre er det en behåret affære man ikke bør begive sig ud i alene, med mindre man har fuldstændig styr på hvad man foretager sig. Kald mig bare en kylling.....

Een ting er dog sikkert, jeg er og vil altid være helikopter pilot, det vil et flycertifikat ikke ændre noget ved. Men det skader aldrig at have den erfaring i rygsækken og hvem ved, måske en dag får jeg brug for det.