Velkommen - Sponsorer - Gæstebog - Fakta - Dagbog - Galleri - Links
Side designet af Net For Dig - Vi gør det Ne(m)t for dig

7 Juli 2008: Det er officielt - jeg kan nu flyve en Cessna 152.

I dag var dagen jeg bestod endnu et checkride, fly certifikat til en lille cessna 152... og der ligger mange foran mig endnu! Det har været et forholdsvist udramatisk forløb...lige indtil i lørdags! Min Instruktør, en ældre herre, og dygtig. Han kender sin teori og dem har jeg stor respekt for, så kan man godt overse andre småting som måske ikke er helt acceptabelt.... Da jeg påbegyndte træningen var der lidt forvirring over hvor mange timer jeg skulle have, før jeg kunne indstilles til et checkride. På den ene side skal man være klar til eksamen, på den anden side er der et legalt krav til hvor mange timer der skal til på papiret før man regnes for værdig til titlen "pilot". Jeg spurgte forskellige kloge hoveder - og fik forskellige kloge svar! Desværre var manden med svarene på ferie, så jeg valgte at tro på min instruktør, det var nemlig det billigste svar...

Da jeg skulle indstille mig selv til eksamen, det sker via et system over internettet, blev mit antal af timer ikke accepteret. Nå, nu var gode råd dyre. Examinatoren var bestilt og der var kun få dage til. Nu skulle jeg pludselig flyve 8 ekstra timer, det lyder måske ikke af meget og det var da også muligt. Så planen blev som følger: Mit checkride var sat til i dag, mandag og vi aftalte at få de sidste 5 timer af vejen i lørdags og han ville sætte hele dagen af til mig. Det startede også meget godt lørdag formiddag, vi fløj 1½ time sammen og så fløj jeg mine manglende solotimer derefter, han havde nemlig pludselig en anden elev...nå ja det var jo ok, jeg havde det andet at få af vejen. Da jeg kom tilbage var han ude at flyve med den elev stadigvæk, men så kunne jeg få min frokost så længe.. Efter frokost, og før jeg var tilbage, proklamerer han at vejret er dårligt(det havde aldrig været bedre!) og forsvinder - ingen kan ringe ham op, han gad ikke engang ringe til mig, så jeg kunne spare køreturen! Der er ingen andre til at flyve med mig, så jeg er nødt til bare at vente til han kommer igen. Spilder eftermiddagen på at køre frem og tilbage og får ikke læst noget. Lørdag aften omkring kl. 6 beslutter han sig for at dukke op og ringer mig op for at høre om vi skal flyve, som om intet er galt. Men på det tidspunkt er jeg så tosset, at jeg ikke har lyst til at flyve med ham igen den dag. Så nu står jeg tilbage og skal have 5 timer af vejen - dagen før mit checkride! Dvs. tiden til at sidde ned og forberede sig er væk, troede oprindeligt jeg havde hele weekenden! Heldigvis er vejret med mig og jeg får det gjort søndag, med kun få timer søndag aften til at blive klar. Nu lyder det som om jeg kun havde regnet med at skulle bruge en dag på teorien, men har selvfølgelig læst godt på stoffet inden da, skulle bare lige igennem det igen.

Jeg bestod da også uden problemer, men det er s.. ikke rart at blive pålagt den form for pres og stress; man er vel i forvejen nervøs nok!

Anyway, jeg har aldrig oplevet noget så uprofessionelt! Det var ikke første gang han forsvandt eller brugte vejret som undskyldning, men jeg slog det hen, tænkte at jeg nåede det jo nok. Dette var dog toppen! Desværre finder man jo først ud af efter det er forsent at vende om hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen. Da jeg brokkede mig til dispatch, afslørede de, "jamen ork det gjorde han tit"! WHAT?!  

Når vi var ude at flyve faldt han nogen gange i søvn, ville sidde og døse fra take off til jeg nåede rundt igen, og lagde an til landing, så fik jeg lige en kommentar med på vejen inden han døsede hen igen... jeg syntes det var frækt, men fandt mig i det fordi han ellers er dygtig og højt respekteret. Men han er en gammel mand og nogen gange kan det måske være svært at indrømme når det er tid at trække sig tilbage til sikker grund - en gyngestol måske..hvor det er ok at døse hen...